top of page
Αναζήτηση

Συμβιβασμοί...

  • gannanthi
  • 19 Απρ
  • διαβάστηκε 3 λεπτά

Η ανθρώπινη εμπειρία συνιστά ένα πολυεπίπεδο σύστημα αλληλεπιδράσεων, όπου η πραγματικότητα δεν ανακαλύπτεται, αλλά κατασκευάζεται μέσα από το πρίσμα των προσωπικών μας αφηγημάτων. Στο σημείο συνάντησης του κονστρουκτιβισμού με τη συστημική σκέψη, ο "συμβιβασμός" παύει να είναι μια απλή υποχώρηση και αναδεικνύεται ως μια επώδυνη αναπλαισίωση της επιθυμίας κυρίως σε στιγμές που οι συναισθηματικές ανάγκες προσκρούουν σε αμετακίνητα όρια.


Η σύγκρουση μεταξύ καρδιάς και μυαλού αποτελεί τη θεμελιώδη συστημική παραδοξότητα. Το μυαλό, ως ορθολογικός ρυθμιστής, επιδιώκει την ομοιόσταση και την επιβίωση μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο, επιβάλλοντας τη λογική της σκοπιμότητας και του κοινωνικά οικείου. Η καρδιά, όμως, λειτουργεί ως ο φορέας μιας αρχέγονης υποκειμενικότητας, που αρνείται να πειθαρχήσει στις νοητικές κατασκευές. Όταν αυτά τα δύο μέρη συγκρούονται, το άτομο βιώνει μια εσωτερική απορρύθμιση, μια πρόκληση που μετατρέπεται σε ρωγμή στην ιδέα του "ανήκειν" και του "είμαι".


Ο Καρλ Γιουνγκ, εισηγητής της σχολής της αναλυτικής ψυχολογίας, υποστήριζε ότι η "νίκη" της καρδιάς είναι αναπόφευκτη, καθώς οι ασυνείδητες ενορμήσεις είναι ισχυρότερες από τη λογική και ταυτόχρονα ότι δεν πρέπει να καταπνίγεται η σύγκρουση με τη λογική αλλά να την εξερευνούμε για να ενσωματώσουμε και αυτά τα κομμάτια μας, οδηγώντας τελικά σε μια πιο αυθεντική ύπαρξη.


Κατά τη συστημική ψυχοθεραπεία η ματαιότητα αναδύεται ακριβώς εκεί που η γραμμική λογική του μυαλού αδυνατεί να ερμηνεύσει το κυκλικό εσωτερικό και βαθύ συναίσθημα. Συμβιβαζόμαστε όχι γιατί χάσαμε τη μάχη, αλλά γιατί η πολυπλοκότητα των σχέσεών μας απαιτεί τη θυσία του "απόλυτου" στον βωμό του "εφικτού".

Είναι μια πράξη νοηματοδότησης της απώλειας κατά την οποία αποδεχόμαστε το ημίφως της πραγματικότητας, αναγνωρίζοντας ότι η "αλήθεια" μας είναι απλώς μία από τις πολλές εκδοχές που θα μπορούσαμε να έχουμε ζήσει. Σε αυτό το δυναμικό πεδίο, ο συμβιβασμός είναι το τίμημα της σύνδεσης. Η ματαιότητα δεν είναι το τέλος, αλλά η υπενθύμιση ότι κάθε κατασκευή εαυτού εμπεριέχει αναπόφευκτα το πένθος για τις εκδοχές μας που δεν ευοδώθηκαν. Η καρδιά αιμορραγεί στο κενό μεταξύ του "θέλω" και του "πρέπει", ενώ το μυαλό προσπαθεί να υφάνει ένα δίχτυ ασφαλείας από λέξεις, λογικά σχήματα και πλαίσια όπου ο έλεγχος είναι αδύνατος.


Στο γραφείο μου καθημερινά υποδέχομαι ανθρώπους που αναγκάζονται να ζήσουν με λιγότερα από όσα ιδανικά ονειρεύονται. Μένουν σε σχέσεις ή καταστάσεις που έχουν χάσει τη ζωτικότητά τους, όχι πάντα από ελεύθερη επιλογή, αλλά επειδή οι εξωτερικές συνθήκες (οικονομικές δυσκολίες, οικογενειακές ισορροπίες, κοινωνικές πιέσεις) αλλάζουν με δυσκολία ή καθόλου. Δεν διεκδικούν αυτό που η καρδιά τους ακόμη ψιθυρίζει ή και αναζητά, είτε επειδή η άλλη πλευρά δεν μοιράζεται την ίδια ανάγκη και ένταση, είτε επειδή το άγνωστο μοιάζει απειλητικό και προκαλεί φόβο.

Συχνά, το άτομο καταφεύγει σε μια επιλεκτική θλίψη, η οποία, αν και επώδυνη, λειτουργεί ως ένας γνώριμος τρόπος νοηματοδότησης της εικόνας εαυτού. Η θλίψη αυτή γίνεται το ένδυμα ενός εγώ που αμύνεται απέναντι στη ματαίωση, ενώ ταυτόχρονα εμποδίζει την εσωτερική ομοιόσταση που διεκδικεί την φύση της να εκφραστεί.


Ωστόσο, μέσα στο γραφείο του ψυχολόγου, η θεραπευτική διαδικασία προσφέρει ένα ασφαλές πεδίο αποδοχής, όπου η ματαιότητα μετατρέπεται σε αφετηρία για μια νέα αισθητική της καθημερινότητας. Η συμφιλίωση με την ανθρώπινη φύση μας ξεκινά όταν κατανοήσουμε ότι η ελπίδα δεν στηρίζεται στην ψευδαίσθηση του ελέγχου, αλλά στη δύναμη μιας αέναης κι απρόβλεπτης ροής. Είναι το σημείο όπου η καρδιά και το μυαλό μπορούν επιτέλους να συνθέσουν μια νέα πολυφωνική αφήγηση, απαλλαγμένη από το βάρος των μάταιων προσδοκιών.


Η ζωή είναι τόσο απρόβλεπτη και η ροή της τόσο γοητευτική, που αποτελεί υπαρξιακό κρίμα να χάνουμε στιγμές μοναδικής ομορφιάς απλώς και μόνο επειδή κάποιος άλλος δεν θέλησε ή δεν μπόρεσε να τις μοιραστεί μαζί μας.


Όπως έγραψε ο Τσαρλς Μπουκόφσκι,το πιο απαίσιο δεν είναι ο θάνατος, αλλά οι ζωές που κάνουν ή δεν κάνουν οι άνθρωποι μέχρι τον θάνατό τους. Αυτή η φράση λειτουργεί σαν καθρέφτης, υπενθυμίζοντάς μας ότι η μεγαλύτερη ματαιότητα δεν είναι η απώλεια, αλλά η σιωπηλή παραίτηση από την ίδια τη ζωή πριν καν αυτή τελειώσει.


Ζήσε λοιπόν με φωτιά στην καρδιά και ουρανό στα μάτια, αλλά με συνειδητοποίηση, ρεαλισμό, ιεράρχηση των αναγκών και αποδοχή της μη ύπαρξης του ιδανικού και των συνεπειών της αέναης διεκδίκησης του. Όταν σταματάμε να πολεμάμε το αναπόφευκτο και αρχίζουμε να το αγκαλιάζουμε με ενσυναίσθηση και δημιουργικότητα, η θλίψη απαλύνεται, η γαλήνη εγκαθίσταται πιο βαθιά και η ύπαρξη αποκτά μια ήσυχη, αλλά αληθινή λάμψη όπου η διεκδίκηση συμπεριλαμβάνει πρώτα την κατανόηση των δικών μας εσωτερικών διεργασιών, των αιτιών που τους αποδίδουμε και την συνειδητή απόφαση μιας ανακατασκευασμένης πραγματικότητας, που αναζητά εναλλακτικές αφηγήσεις με μεγαλύτερη ευελιξία και λιγότερο πόνο.


Της Αννάνθης Κοκκινίδη

Ψυχολόγου - Συστημικής Ψυχοθεραπεύτριας

Κέντρου Συστημικής Ψυχοθεραπείας "ΤΟ ΜΟΤΊΒΟ"

 
 
 

Σχόλια


Το ΜΟΤΙΒΟ 

6970102207

Κομνηνών 90, Καλαμαριά
Θεσσαλονίκη

  • Facebook
  • Instagram

©2021 by To MOTIBO. Proudly created with Wix.com

bottom of page